Selamat Datang...

MEDIA KITA hadir dengan tampilan baru yang lebih fresh  dan memikat. MEDIA KITA tetap berkomitmen untuk memberikan informasi yang benar sesuai dengan fakta-fakta yang ada dan akan selalu memberikan informasi yang segar, informatif, variatif dan inspiratif buat pembaca MEDIA KITA.

MEDIA KITA menerima pemasangan iklan dengan harga kompetitif keterangan lebih lanjut ke idolazay[at]gmail.com

Gelang Merah Untuk Anak Indonesia

Fakta Menarik

>
Oleh: Alfa

1. Petir/kilat kebiasaannya mempunyai kelebaran 5 hingga 10 sentimeter dan panjangnya menjangkau 3 kilometer.

2. Setiap unit dalam skala Richter adalah lebih kurang berkadaran 32 kali ganda. Maknanya, 6 pada skala richter adalah 32 kali ganda lebih kuar berbanding 5 pada skala richter.

3. Jika secara tiba-tiba matahari berhenti bersinar, manusia di bumi hanya boleh mengetahuinya 8 minit kemudian. Ini adalah kerana, cahaya matahari memerlukan 8 minit untuk tiba ke bumi.

4. Air terjun tertinggi di dunia ialah Angel Falls di Venezuela. Tingginya? 980 meter, dua kali ganda menara berkembar Petronas. (ketinggian menara Petronas = 451 meter)

5. Had laju yang pertama dikuatkuasakan adalah 20 batu sejam (32km/j) di London pada 1903.

6. Mata burung unta adalah lebih besar daripada otaknya.

7. Seekor siput boleh kekal hidup selama 3 tahun tanpa makanan.

8. Seekor tikus boleh hidup lebih lama tanpa air, berbanding seekor unta.

9. Tujuh keajaiban dunia zaman purba ialah Piramid Giza, Taman Tergantung Babylon, Patung Zeus di Olympia, Colossus of Rhodes, Kuil Artemis di Ephesus, Mausoleum di Halicarnassus dan Rumah Api Alexandria.

10. Dan ramai tidak tahu, yang hanya satu sahaja masih kekal hingga sekarang, iaitu piramid Giza.

11. Organ terbesar pada badan manusia ialah kulit.

12. Bintang terdekat selepas matahari ialah Alpha Centauri, pada jarak 4.3 tahun cahaya, lebih kurang 40 000 000 000 000 kilometer.
yang paling penting…

13. Satu fakta yang sebenarnya ‘auta’. Semua orang sangka Tembok Besar China boleh dilihat dari Bulan. Hakikatnya, ia tidak dapat dilihat dari Bulan. Tembok ini hanyalah berkelebaran 9 meter, dan mempunyai warna yang hampir sama dengan warna tanah. Untuk membolehkan sesuatu objek itu dilihat dari Bulan dengan mata, ia haruslah mempunyai diameter 110 kilometer. Maka, tembok besar China tidak dapat dilihat dengan mata kasar dari bulan. Melihat tembok besar China dari bulan adalah ibarat melihat rambut manusia pada jarak 3 kilometer.

Kalaulah tembok besar China boleh dilihat, maka lebuhraya PLUS juga boleh dilihat dari bulan, kerana lebarnya lebih daripada 9 meter!

0 komentar:

Posting Komentar



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent